Výstavba novej Rooseveltovej nemocnice do veľkej mieri ovplyvňuje aj dopravu. Odborníci pripravili sériu opatrení, ktoré majú pomôcť zvládnuť a zlepšiť situáciu na cestách počas realizácie najväčšieho projektu v histórii mesta.
V tejto súvislosti boli v Banskej Bystrici po prvý raz aplikované bus pruhy a mení sa prednosť v jazde na viacerých cestách. Cieľom realizovaných opatrení je uprednostniť mestskú hromadnú dopravu pred individuálnou. Taktiež skrátiť čas jazdy cestujúcich a postupne dosiahnuť, aby udržateľná doprava bola prvou a prirodzenou voľbou pri dochádzaní do Rooseveltovej nemocnice pre zamestnancov, návštevníkov aj pacientov, ktorým to zdravotný stav dovoľuje.
„Na všetkých vstupoch do kruhového objazdu pri Lidli, ktorý patrí k najväčším dopravným uzlom v lokalite Rooseveltovej nemocnice, sú vybudované bus pruhy, pričom šírkové parametre ciest nám to umožňujú. Znamená to, že zatiaľ čo cestujúci mestskej hromadnej dopravy doteraz čakali spolu s autami v dopravnej zápche, vytvorením samostatných bus pruhov budú môcť vodiči MHD plynule pokračovať kruhovým objazdom do nemocnice. Skrátením času jazdy trolejbusu alebo autobusu vytvárame atraktívnejšiu MHD a motivujeme ľudí prestúpiť do ekologickej dopravy. Cesta verejnou hromadnou dopravou bude rýchlejšia a viac konkurencieschopná voči automobilovej doprave,“ uviedol primátor Ján Nosko.
S vytvorením bus pruhov súvisia aj ďalšie opatrenia. Sfunkčnenie bezplatných záchytných parkovísk v okolí veľkých nákupných centier, zmena cestovných poriadkov MHD, a teda zvýšenie frekvencie autobusov a trolejbusov do nemocnice, by malo byť platné v najbližšom období.
Prostredníctvom tohto kroku chce vedenie mesta a nemocnice motivovať ľudí, aby využívali záchytné parkoviská a neparkovali v okolí nemocnice, kde je doprava exponovaná, a kde sa za parkovanie od 1. marca platí.
Jeden bus pruh je vytvorený v smere od mestského parku na Tajovského ulicu ku kruhovému objazdu. Zároveň na tejto ceste dochádza k dôležitej zmene dopravného značenia a prednosti v jazde. Hlavná cesta je v súčasnosti v smere od mestského parku do Rooseveltovej nemocnice. Po zmene organizácie dopravy bude hlavná cesta viesť od kruhového objazdu na Tajovského ulici smerom na výjazd na diaľnicu R1.
„Vozidlá prichádzajúce od mestského parku budú musieť dávať prednosť v jazde. Aby bola križovatka na Tajovského ulici pod viaduktom bezpečná, pri zjazde z R1 nebude možné odbočiť do mestského parku. Prikázaný smer bude doprava, motorista sa tak zaradí v smere na kruhový objazd,“ objasnil riaditeľ Krajského dopravného inšpektorátu Vladimír Farkaš.
Ďalším opatrením je vybudovanie bus pruhu v smere od Švermovej ulice a THK do kruhového objazdu. Na základe odporúčania dopravnej polície bude dva mesiace zatiaľ len v testovacej verzii. Následne sa o jeho aplikácii definitívne rozhodne.
„Tretí samostatný jazdný pruh pre autobusy a trolejbusy sme aplikovali pri výjazde z Rooseveltovej nemocnice. Je to z toho dôvodu, že v ypsilonovej križovatke pod nemocnicou sa často tvorili kolóny, ktoré siahali až po autobusovú zastávku pri nemocnici a MHD stála spolu s autami v zápche. Aplikáciou bus pruhu tak budú môcť vodiči autobusov a trolejbusov celú zápchu obísť a pokračovať na zastávku Tajovského pri stredných školách, kde sme pristúpili aj k zúženiu vozovky a vytvoreniu bezpečného ostrovčeka. Výrazným spôsobom to zvýši bezpečnosť ľudí prechádzajúcich cez cestu,“ doplnil Jakub Gajdošík.
„Pôvodná autobusová zastávka bola umiestnená tak, že pacienti a návštevníci museli po vystúpení z MHD prejsť cez cestu na druhú stranu do nemocnice. Po novom prejde autobus a trolejbus cez parkovisko a následne vyloží cestujúcich priamo na nový chodník s novovybudovaným schodiskom a rampou pri budove polikliniky bez toho, aby museli prechádzať z jednej strany na druhú,“ uviedla Miriam Lapuníková, riaditeľka Rooseveltovej nemocnice.
Ďalším pripravovaným opatrením bude zmena prednosti v jazde na Wolkerovej ulici. Doposiaľ hlavná cesta viedla v smere od Úsvitu na Okružnú ulicu. Zmenou organizácie dopravy bude hlavná cesta od Úsvitu na Wolkerovu ulicu tak, ako vedie trolejbusové vedenie. Prednosť v jazde budú musieť dať vodiči prichádzajúci z Okružnej ulice.
„Je to z dôvodu, že autá, ale predovšetkým vodiči MHD prichádzajúci z Wolkerovej ulice mali veľmi zlý rozhľad do križovatky, a to aj napriek umiestnenému zrkadlu. Najmä v exponovaných časoch to vyvolávalo množstvo kolíznych situácií a spôsobovalo spomalenie dopravy,“ dodal Farkaš.