Zabudnutá hotovosť v bankomate nie je ojedinelý jav, no mnohí ľudia netušia, ako správne postupovať, ak sa ocitnú v úlohe nálezcu. Dva nedávne prípady z Trenčína a Bratislavy jasne ukazujú, že hoci je snaha vrátiť peniaze chvályhodná, naraziť môžete na prekážky – či už zo strany banky, alebo samotného procesu.
Trenčianka Dominika našla v bankomate na sídlisku Juh nevybratú hotovosť. Rozhodla sa ju odovzdať na pobočke banky, ktorej bankomat patrí, no zostala prekvapená, keď jej peniaze odmietli prevziať. „Bola som v Laugaríciu a peniaze mi na pobočke nezoberú späť, nakoľko nemajú pokladňu,“ napísala do miestnej skupiny.
Diskusia na sociálnych sieťach ukázala, že ľudia v podobných situáciách riešia dilemu, kam peniaze odovzdať. Niektorí odporúčali políciu, ďalší inú pobočku banky. Dominika sa preto rozhodla počkať na možného majiteľa – ak by sa jej niekto ozval a dokázal, že peniaze vybral, bola ochotná ich vrátiť.
V podobnej situácii sa ocitol aj muž v Bratislave, ktorý našiel väčší obnos peňazí v bankomate 22. januára. Chcel ich odovzdať na pobočke, no prišiel mimo otváracích hodín. Zamestnankyňa banky ho poslala preč s tým, že ešte nemajú otvorené, pričom si od neho nevyžiadala žiadne údaje.
Príbeh zverejnila na sociálnej sieti Silvia, kolegyňa človeka, ktorý hotovosť v bankomate zabudol. „Žiadne údaje, ani kontakt si na neho nevypýtala. Veľmi pekne prosíme tohto pána nálezcu, aby sa mi ozval,“ napísala. Napokon banka s jej kolegom, ktorý zabudol peniaze v bankomate, spísala protokol a podalo sa aj trestné oznámenie na polícii.
Keď klient pri výbere zabudne hotovosť, bankomat mu ju po čase automaticky stiahne späť. Ak sa tak nestane a peniaze zostanú vonku, môže ich nájsť niekto iný. Nálezca často predpokladá, že najlepším riešením je odovzdať ich na pobočke banky, ktorej bankomat patrí. Nie vždy je to však možné.
Banky hotovosť mimo otváracích hodín neprijímajú, pretože ich systém neumožňuje evidovať takéto vklady. Ak pobočka nemá pokladňu, zamestnanci hotovosť nemôžu prijať ani počas pracovnej doby. Niekedy môžu peniaze vložiť do vkladomatu a vystaviť nálezcovi potvrdenie, no aj to závisí od prevádzkových podmienok banky.
Podľa hovorkyne Tatrabanky Simony Miklošovičovej môžu nájdenú hotovosť pri bankomate Tatra banky do pobočiek banky priniesť klient aj neklient iba v čase otváracích hodín. „Nálezca sa musí identifikovať, to znamená, že pracovníkovi predloží občiansky preukaz. Nájdenú hotovosť môže nálezca priniesť do akejkoľvek našej pobočky bez ohľadu na to, či daná pobočka narába s hotovosťou. Z bezpečnostných dôvodov môže pracovník banky riešiť požiadavku klientov len v čase otváracích hodín pobočky. Mimo otváracích hodín pobočky by mal nálezca odovzdať nájdenú hotovosť na polícii,“ uviedla.
Ak nájdete hotovosť v bankomate, máte niekoľko možností:
Banky odporúčajú klientom, aby si pri výbere dôsledne kontrolovali, či si hotovosť prevzali. Moderné bankomaty sú vybavené kamerovým systémom, ktorý môže pomôcť identifikovať pôvodného majiteľa peňazí. Ak si niekto peniaze zabudne, môže podať reklamáciu na najbližšej pobočke, kde banka preverí, či bola hotovosť skutočne vybratá.
Zabudnuté peniaze v bankomate môžu pre nálezcu znamenať dilemu, no správnym postupom sa dá zabezpečiť, že sa dostanú späť k svojmu majiteľovi. Ak vám ich banka odmietne prijať, najlepším riešením je kontaktovať políciu.