Zo sídliska Sásová stále chýba napojenie na severný obchvat Banskej Bystrice. Nepodarilo sa ho dokončiť predovšetkým pre komplikované majetkovoprávne vzťahy, Banskobystrický kraj však avizoval, že ho plánuje dobudovať. Informoval o tom portál STVR.
Severný obchvat Banskej Bystrice je úsek Rýchlostnej cesty R1, ktorý zároveň slúži ako severný obchvat mesta pod Urpínom. Vo výstavbe bol od roku 2009, slávnostné otvorenie sa uskutočnilo v júli 2012.
Trasa obchvatu sa začína mimoúrovňovou križovatkou Kostiviarska. Trasa R1 sa tu odkláňa od cesty I/59 vedúcej na sever smerom na Harmanec a Donovaly. Severný obchvat križuje železničnú trať Zvolen - Vrútky. Križovatka Rudlová pripája miestnu komunikáciu vedúcu do Rudlovej a do severnej časti centra mesta. Po križovatke Bánoš nasleduje križovatka Cementáreň vo východnej časti mesta, kde sa obchvat napája na cestu I/66.
Prepojenie obchvatu s najväčšou mestskou časťou Banskej Bystrice ani po viac ako dvanástich rokoch však stále nie je dobudované.
V čase výstavby obchvatu nebolo postavenie spojnice pre vtedajšie vedenie kraja kľúčové. Podľa primátora Banskej Bystrice Jána Noska má však v súčasnosti táto stavba mimoriadnu dôležitosť.
„Dvadsaťtisíc ľudí momentálne využíva Ďumbiersku a Rudlovskú cestu, kde dochádza k zápcham a prehusťovaniu dopravy, takže je to kľúčová vec. Bol by to obrovský ventil, ktorý by presmeroval dopravu zásadným spôsobom z mesta, z týchto úzkych mestských ciest tretej triedy na rýchlostnú cestu,“ uviedol pre STVR Nosko.
Banskobystrický kraj má už vysporiadané všetky pozemky, chýbajú im posledné dve stavebné povolenia. Hovorkyňa Banskobystrického samosprávneho kraja Lenka Štepáneková doplnila, že po ich vydaní sa bude môcť vyhlásiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
Bude tomu však predchádzať hľadanie finančných prostriedkov či už z vlastných alebo externých zdrojov. Od financií bude závisieť aj začiatok výstavby. Rozpočet projektu bol v roku 2021 takmer štyri milióny eur.