Na území Banskej Bystrice je 82 mostných objektov a lávok. Približne polovica z nich je vo vlastníctve a správe miest, pričom z tohto počtu sa až jedenásť percent nachádza v havarijnom stave. Samospráva tvrdí, že pravidelne vykonáva ich diagnostiku.
Ako sme informovali, aktuálne sa pozornosť mesta obrátila na Radvanský most ležiaci v blízkosti OC Tesco v mestskej časti Radvaň-Kráľová, hoci nie je jeho vlastníkom. Na základe minuloročnej prehliadky mosta bol, hlavne z dôvodu stavu nosnej konštrukcie, hodnotený ako veľmi zlý a bolo odporúčané vykonať jeho diagnostiku. Jej prvú etapu v utorok vykonali odborníci zo Žilinskej univerzity v Žiline.
„Napriek tomu, že Radvanský most nie je vo vlastníctve mesta, zainvestovali sme zdroje na to, aby sme mali absolútnu istotu či je stavba bezpečná. Kvôli bezpečnosti potrebujeme mať presnú informáciu o tom, v akom stave sa most nachádza,“ uviedol primátor Ján Nosko.
Radvanský most, spájajúci mestskú časť Radvaň so Zvolenskou cestou, bol zaradený do šiesteho stupňa ohrozenia zo siedmich. Z dôvodu bezpečnosti motoristov minulý rok odstránili aj most v Kremničke. V súčasnosti sa už intenzívne pracuje na projektovej dokumentácii nového mosta, ktorý ho nahradí.
Diagnostika konštrukcie mosta zo strany odborníkov spočíva v podrobnej prehliadke, identifikácii a zistení príčin porúch nosnej konštrukcie a pilierov. Súvisí aj s kontrolou rozmerov nosnej konštrukcie, pilierov a mostného zvršku.
„Ide o problémovú kostru z pohľadu nosnej konštrukcie. Most tvoria nosníky vyrábané v šesťdesiatych či sedemdesiatych rokoch a patria k najrizikovejším konštrukciám. Dnes sme realizovali prvú etapu diagnostiky, následne budeme robiť statické analýzy,“ povedal profesor Martin Moravčík z Katedry stavebnej konštrukcie a mostov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline.
V máji tohto roka vykonajú odborníci zo Žilinskej univerzity v Žiline ďalšiu etapu diagnostiky, ktorá bude spočívať v záťažovej skúške mosta. Vylúčené nie je ani nasadenie online kontinuálneho monitoringu pri dopravnom zaťažení.
Zistené výsledky z diagnostiky poslúžia mestu na celkové zhodnotenie stavebno-technického stavu mosta a v prípade potreby na prijatie konkrétnych opatrení.
„Nevyhovujúci technický stav mostov nie je len problémom mesta Banská Bystrica. V rámci Únie miest Slovenska a jej členských miest sme spracovali materiál, v ktorom evidujeme 571 mostov. Z nich 33 percent sa nachádza v zlom až havarijnom stave. Ide o alarmujúcu situáciu, o ktorej chceme rokovať priamo s ministerstvom dopravy, “ uviedol primátor.
Mnohé z týchto mostov podľa jeho slov nemajú vlastníka, chýba k nim projektová dokumentácia a nie sú zaradené v majetku miest. „Niektoré z nich slúžia ako zjazdy z rýchlostných ciest, diaľnic, alebo sú to privádzače na rýchlostné cesty. Je preto potrebné revidovať vlastnícke vzťahy mostov a jednoznačne určiť vlastníka,“ skonštatoval Ján Nosko.