Obmedzenia na nákup určitých produktov počas zliav spôsobujú nespokojnosť medzi zákazníkmi. Situácia, ktorú opísala slovenská dramaturgička a herečka Kristína Tormová, ilustruje, ako zákazníčke v obchode vo Veľkom Krtíši odmietli predať viac balení masla v akcii, čo spustilo vlnu reakcií na sociálnych sieťach.
„Predvčerom som bola v obchode vo Veľkom Krtíši svedkom toho, ako panej odmietli predať viac masiel v akcii. Povedala, že to pre susedu. Suseda má prísť sama. Aj po papierové recepty si budeme chodiť sami. A platiť budú len ak má váš lekár farebnú tlačiareň, lebo bez magenty budú neplatné. Strašne sa smejem,“ vyjadrila sa Tormová na soiálnej sieti
Mnoho zákazníkov poukazuje na to, že obmedzenia komplikujú ich nákupy, najmä ak chcú nakúpiť pre viacerých členov rodiny. Niektorí ich však chápu ako nevyhnutné opatrenie na zabezpečenie dostupnosti tovaru pre všetkých. Diskusia sa rozprúdila najmä okolo toho, či sú takéto obmedzenia spravodlivé a efektívne.
Jedna z diskutujúcich prirovnala súčasnú situáciu k obdobiu socializmu, keď bol nedostatok tovaru bežný. „V dnešnej dobe a nepredajú vám masla koľko chcete, to sme ako za socíku,” uviedla.
Na druhej strane, Zuzana zdôraznila, že obmedzenia majú svoje opodstatnenie, aby jeden zákazník nevykúpil všetok tovar hneď ráno: „Kolko krát čítam ako ľudia na obchodné reťazce nadávajú, že otvárajú o 07:00 a o 08:00 hod. už nemajú daný tovar. A keby to nebolo tak, že 10 kusov na človeka, tak by to jeden pažravý človek hneď vykúpil pri otváračke.”
Niektorí zákazníci, ako napríklad Klára, sa sťažovali na to, že nemôžu nakúpiť potrebné množstvo tovaru pre svoje rodinné potreby. „Ja nakupujem mesačne raz veľký nákup: 10-15 kusov maslo, 20 kilogramov múka, 10 kilogramov cukor… a tak ďalej. Veľa pečiem chleba, pečivo, koláče, pagáče a zákusky. Ak majú vtedy práve zľavu, keď idem na veľký nákup, tak nemôžem nakúpiť toľko masla, koľko chcem,” uviedla.
„ Ak je maslo v dobrej cene, prečo by sa malo rozpredať iba medzi pár ľudí? Úplne chápem tento limit,“ uviedla zákazníčka.
Tento jav sa však neobjavuje len v poslednej dobe. Takáto marketingová stratégia je na trhu už niekoľko rokov. „To bolo aj 10 rokov dozadu, keď som ja robila v Lidli… Teraz si zoberte, že by nejaký podnikateľ zobral 4 krabice masla…. Veď tie tetky, ktoré vidia akciu o 0,10 eur lacnejšie by zožrali predavačky….“ uviedla Aneta, bývalá predavačka v reťazci. Podľa nej sa majú zákazníci podmienam obchodu prispôsobiť. Každý obchodný reťazec si vytvára svoje vlastné pravidlá. „On vám to predáva on je ten, ktorý určuje pravidlá... Nie vy, vy len môžete akceptovať ponuku a kúpiť alebo sa otočiť a nekúpiť,“ doplnila.
Diskusia ukazuje rôznorodosť názorov a skúseností zákazníkov s obmedzeniami počas zliav. Niektorí ich vnímajú ako nevyhnutné zlo, iní ako nespravodlivé zásahy do ich nákupných zvyklostí. Obchodné reťazce zavádzajú tieto opatrenia s cieľom zabezpečiť, aby tovar bol dostupný pre čo najviac zákazníkov, avšak ich účinnosť a spravodlivosť sú predmetom neustálej debaty.
„Ak by nemali limit a prídu ostatní na nákup, opäť by hromžili, že nemajú dostatok a že ostatní vykúpili,“ uviedla jedna zo zákazníkov, podľa ktorej je potrebné myslieť aj na ďalších, ktorí si tiež chcú zakúpiť zľavnený tovar.