Na Slovensku čoskoro začne fungovať nová telefónna linka 116117 určená pre menej naliehavé zdravotné situácie. Táto iniciatíva má za cieľ odbremeniť tiesňovú linku 155 a ponúknuť pacientom kvalitnejšie poradenstvo a podporu. Nová linka bude spravovaná Operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby SR (OS ZZS).
Linka 116117 umožní volajúcim konzultovať svoj zdravotný stav v prípadoch, ktoré nevyžadujú okamžitý zásah záchrannej služby. Operátori budú mať viac času na posúdenie zdravotného problému a na poskytnutie podrobnejších rád.
Projektový manažér Ministerstva zdravotníctva SR Gaston Ivanov vysvetlil, že linka 155, určená na urgentné prípady, často prijíma hovory, ktoré nevyžadujú okamžitý zásah. „Operátori na linke 155 sú pod časovým tlakom a ich hlavnou úlohou je rýchle rozhodovanie o vyslaní posádky. Neemergentné hovory však tento proces spomaľujú. Nová linka umožní tieto hovory presmerovať a venovať im potrebnú pozornosť,“ dodal Ivanov.
Hlavný lekár OS ZZS Jozef Karaš uviedol, že každoročne príde na linku 155 približne 140 000 neemergentných hovorov. Tieto hovory často zahŕňajú rady alebo emočnú podporu, čo vyžaduje čas, ktorý by mal byť venovaný naliehavým prípadom.
Na linke 116117 bude pracovať tím špeciálne vyškolených odborníkov, vrátane psychológov a komunitných či detských sestier. Ich úlohou bude poskytovať individuálnu podporu pre chronicky chorých pacientov, plánovať prevozy medzi nemocnicami a riešiť menej akútne zdravotné situácie. OS ZZS zároveň plánuje nábor nových zamestnancov, aby bola kvalita služieb zabezpečená na vysokej úrovni..
Nie všetci odborníci sú presvedčení o efektivite nového riešenia. Podľa niektorých tento krok neprinesie zlepšenie, ale naopak, spôsobí zbytočný chaos. Matej Polák, prezident Asociácie Záchranných zdravotných služieb (ZZS), upozorňuje na možné komplikácie. „Už teraz je náročné ľuďom vysvetliť, kedy volať 155 a kedy 112. Pridaním ďalšieho čísla len zvýšime zmätok,“ povedal pre STVR.
Polák poukazuje aj na to, že nový systém bude vyžadovať, aby si ľudia sami posúdili závažnosť svojho zdravotného stavu. „Je nereálne toto žiadať od človeka, ktorý momentálne pociťuje nejaký zdravotný diskomfort, aby sa ešte rozhodol, či to je emergentné alebo neemergentné a pamätal si niekoľko telefónnych čísiel,“ dodal.
Proti novej linke sa postavili aj operátori tiesňových liniek, ktorí adresovali riaditeľovi operačného strediska otvorený list. „Tento návrh považujeme za zbytočný a nevýhodný pre pacienta. Namiesto zjednodušenia systému môže spôsobiť chaos, predĺžiť čas reakcie a v niektorých prípadoch dokonca ohroziť život pacienta,“ píše sa v liste.
Ak poslanci schvália novelu zákona, nová linka by mohla začať fungovať od 1. septembra 2025.