V Banskej Bystrici, pri obchodnom dome Európa, sú už dlhšiu dobu nainštalované „inteligentné“ semafory. Tie mali zlepšiť plynulosť dopravy a nahradiť starú svetelnú signalizáciu na ulici Na Troskách. Hoci systém využíva kamerové technológie na reguláciu dopravy, mnohí vodiči sa sťažujú na ich neefektivitu a viditeľnosť.
Jedným z problémov je otázka, či sú semafóry naozaj inteligentné. Vodiči vyjadrujú nespokojnosť s nedostatkom moderných funkcií, ako je odpočet do zmien signálov. „Na to, že sú to nové semafory, sa po fungovaní svetelnom nezmenilo nič. Stále rovnako svietia, ani nebliká zelená, keď má končiť, nemáme ani odpočítavanie,“ reagoval na fungovanie semafórov Matúš, ktorý porovnáva svetelnú signalizáciu s inými mestami.
Tieto názory naznačujú, že očakávania o zlepšení plynulosti dopravy sa pre niektorých nenaplnili. Okrem toho vodiči poukazujú na to, že semafory by mali lepšie reagovať na výšku vozidiel a vodičov, aby zabezpečili lepšiu viditeľnosť pre všetkých účastníkov premávky.
Druhým závažným problémom je viditeľnosť semafórov. Mnohí vodiči si sťažujú, že sú umiestnené príliš nízko a často sú zakryté veľkými vozidlami, ako sú trolejbusy. Martin, jeden z vodičov, upozornil na to, že ak je semafór zakrytý, musí odhadovať, kedy je zelená. „Zaujimavé, že poloha semafórov sa nezmenila a zrazu to začne vadiť... Problem nie je semafór, ale vodiči, ktorí sa tlačia do križovatky,“ uviedol jeden z Bystričanov.
Niektorým vodičom prekáža to, že semafory nezohľadňujú výšku vodiča alebo vozidla. Tomáš, vysoký vodič, si všimol: „Mám dva metre a slnečnú clonu nikdy nemám. Ale nemám šancu vidieť semafor hore, proste neexistuje.“ Tým poukazuje na to, že bez ohľadu na modernizáciu, riešenie pre vyšších vodičov nebolo doriešené.
Vodiči uviedli, že sa poloha semafórov mohla zmeniť práve pri modernizácii. „Keď to už rekonštruovali tak mohli pridať jednu signalizáciu oproti,“ vyjadrili sa. „Vo veľa krajinách sveta to je tak, že je aj na boku aj oproti je to oveľa bezpečnejšie.“
Vodiči sa snažia brať celú situáciu aj s humorom. „Semafór nemusí byť vidno. Od toho sú tu vodiči za vami. Tí vám spoľahlivo zatrúbia, keď budete môcť ísť. Ak si dáte na čas, radi vám aj gestom rukou poprajú pekný deň,“ vtipne reagoval Ľubomír.
Svetelné signalizačné zariadenia, na rozdiel od zvislých dopravných značiek, nemajú vo vyhláške presne stanovené pravidlá umiestňovania, ale musia byť inštalované tak, aby bolo jasné, na ktorých účastníkov premávky sa vzťahujú.
Dôležité je, aby boli dobre viditeľné a neprekážali vozidlám ani chodcom. Pravidlom je umiestňovať semafory vpravo od cesty, ale v niektorých prípadoch môžu byť aj na iných miestach, napríklad nad pruhmi alebo na deliacej časti ciest.
Semafory môžu byť doplnené vedľajšími (opakovacími) signálmi, ktoré sa umiestňujú tam, kde hlavné semafory nie sú dostatočne viditeľné.