V majetku mesta Banská Bystrica je z približne 60 mostov a lávok zhruba 40 z nich. Ku aktuálnej situácii, ktorá sa týka zlého stavu mostov, sa vyjadril primátor Ján Nosko na sociálnej sieti.
„Mostom sa systematicky venujeme od roku 2014, odkedy pracujeme aj na postupnom zakladaní mostových zošitov. Zároveň na nich vykonávame obhliadky a podrobnejšiu diagnostiku. Po zbúraní Kremničianskeho mosta v havarijnom stave, sme zabezpečili aj posúdenie 40-ročného Radvanského mosta pri Tescu, a to aj napriek tomu, že ho neevidujeme v našom majetku,“ uviedol primátor.
Po vykonanej obhliadke, ktorá ho zaradila do kategórie 6, mesto zrealizuje aj jeho podrobnú diagnostiku v spolupráci so Žilinskou univerzitou. Na základe záverov následne pristúpi k potrebným opatreniam. Zároveň pripravuje zadanie na projektovanie nových mostov v tejto časti mesta.
„V uplynulom období sme na základe výsledkov diagnostiky a statického posúdenia uzavreli pre nevyhovujúci stavebno-technický stav aj most vybudovaný v roku 1956 ponad rieku Hron pri malej železničnej stanici. Vylúčili sme z neho automobilovú dopravu a začali sme podnikať kroky smerujúce k jeho komplexnej rekonštrukcii, v rozsahu odstránenia pôvodného a vybudovania úplne nového oceľového mosta spĺňajúceho všetky normy. Dnes máme na stole vypracovanú projektovú dokumentáciu pre stavebné povolenie, rovnako sú k dispozícii aj vyjadrenia dotknutých orgánov,“ priblížil Ján Nosko.
Vzhľadom na to, že most sa nachádza v pamiatkovej rezervácii, projekt nového mosta bol sledovaný aj Krajským pamiatkovým úradom. Zo strany pamiatkarov bolo mestu adresovaných viacero pripomienok a požiadaviek, ktoré bolo potrebné vyriešiť a dodržať.
„Ešte pred samotným projektovaním sme komunikovali aj so Slovenským vodohospodárskym podnikom, aby sme získali súhlas a základné parametre mosta, ktorý by v prípade povodní a vysokej hladiny Hrona nespôsoboval problémy. V blízkom období začneme s prípravou verejného obstarávania na zhotoviteľa nového mosta,“ informoval primátor.
Zámerom mesta je v tejto lokalite vytvoriť atraktívny priestor s novým 36 metrov dlhým a 8 metrov širokým promenádnym mostom pre peších a cyklistov, s čím súvisí aj projekt vybudovania oddychového parčíka s prístaviskom pre vodákov. Na ten má Banská Bystrica aktuálne vypracovanú projektovú dokumentáciu pre územné a stavebné konanie. V súčasnosti na túto stavbu prebieha proces územného konania.
„Je známy fakt, že stav mostov na Slovensku je zlý. Túto pálčivú tému, vzhľadom na náročnosť výstavby nových mostov a finančnú situáciu samospráv, otvoríme aj na rokovaní s ministerstvom dopravy,“ dodal Ján Nosko.