Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici, pod vedením riaditeľky Ivety Škripkovej, už dlhé roky bojuje nielen za umeleckú kvalitu, ale aj za slobodu prejavu a demokraciu. Po udalostiach v roku 2015, kedy čelili tlaku zo strany vtedajšieho župana Mariana Kotlebu, sa divadelníci opäť hlásia k tomu, čo považujú za kľúčové pre zachovanie slobody a demokracie. Tento rok sa preto zúčastňujú na Kultúrnom štrajku, ktorý poukazuje na neustále obmedzovanie základných občianskych práv a slobôd.
V rámci medzinárodného festivalu Bábkarská Bystrica, ktorý sa koná začiatkom októbra, zvolili silné motto „Freedom is art – Sloboda je umenie“. Tento podtitul jasne vyjadruje dôležitosť slobody ako nevyhnutného predpokladu pre kreatívnu tvorbu. Festival prinesie 24 predstavení z ôsmich európskych krajín a Izraela, ktoré predstavia rôzne pohľady na umenie a jeho prepojenie so slobodou.
Bábkové divadlo na jar predstavilo adaptáciu knihy bieloruskej spisovateľky Svetlany Alexijevič s názvom „Časy zo second handu. Koniec červeného človeka.“ Tento silný literárny text je plný osobných príbehov ľudí, ktorí zažili totalitné režimy a ich pád, čo z neho robí mimoriadne aktuálnu tému aj pre dnešnú spoločnosť, posolstvá majú univerzálny význam - upozorňuje na riziká, ktoré hrozia aj dnešnej demokracii, približuje Iveta Škripková v rozhovore pre Aktuality.sk.
Predstavenie, ktoré režíruje Marián Pecko, sa zameriava na osvetlenie týchto historických udalostí a najmä na to, aby mladí ľudia pochopili, aký význam má sloboda. Diskusie po predstavení dávajú priestor na otázky a reflexiu, čo pomáha najmä stredoškolákom uvedomiť si nebezpečenstvá totality a potrebu chrániť demokraciu. U mladších divákov, ako sú gymnazisti, sa často otvárajú živé debaty o tom, ako dnes fungujú totalitné ideológie v iných krajinách.
Podľa riaditeľky divadla je sloboda nevyhnutnou súčasťou akejkoľvek umeleckej tvorby. Bez nej nie je možné naplno rozvinúť kreativitu, čo sa odzrkadľuje v celkovej kvalite umeleckých diel. Aj preto sa festival Bábkarská Bystrica snaží poukázať na to, aký dôležitý je slobodný priestor pre umenie. Ak si umelci nemôžu slobodne vyberať témy, ich práca stráca na zmysle a umenie sa stáva nástrojom manipulácie. Táto myšlienka sa tiahne celým festivalom a je hlavným posolstvom všetkých predstavení, ktoré budú diváci môcť vidieť.