Opitý a nezodpovedný kolobežkár v Banskej Bystrici. Jeden zrazil chodca na zastávke, ďalší spôsobil nehodu


Kolobežkári spôsobili v Banskej Bystrici dve nehody, jeden z nich bol opitý

Foto: Opitý a nezodpovedný kolobežkár v Banskej Bystrici. Jeden zrazil chodca na zastávke, ďalší spôsobil nehodu
Foto: Facebook/Polícia SR - Banskobystrický kraj

Dnes ráno okolo 7:50 došlo k zrážke kolobežkára a osoby, ktorá vystupovala z autobusu MHD číslo 6 v Banskej Bystrici. Informoval o tom očitý svedok Ján, ktorý príspevok zdieľal v miestnej facebookovej skupine.

Dopravný incident sa odohral na ulici Nové Kalište pri Bille. „Dávajte si pozor! Keby zrazil takto dieťa, mohlo to mať fatálne následky,“ napísal Ján. Dodal, že osoba po zrážke spadla na zem, ale zrejme utrpela len ľahšie zranenia, s ktorými „odišla v šoku po svojich“.


„My máme dávať pozor, keď vystupujeme z autobusu? Nemal by dávať pozor kolobežkár? A vôbec, chodia tak rýchlo, že by nemali na chodníku čo robiť a taktiež ľudia na bicykloch,“ komentovala príspevok Renáta. „Je jedno, na čom idem, raz som účastníkom cestnej premávky, tak musím poznať predpisy. Inak tam nemám čo robiť,“ napísala Jana.

Anne sa kolobežky na cestách vôbec nepáčia. „Ja som na ne alergická, jazdia ako blázni, na prechode preletia, nepozerajú, akoby im patrili cesty a chodníky. Zlaté časy bez kolobežiek. Áno, nie je to kolobežkou, je to ľuďmi, ale dajte ľuďom takýto nástroj a myslia si, že sú pánmi ciest,“ uviedla žena.

Angelika sa podelila v komentároch so svojou skúsenosťou. Raz ju na námestí takmer zrazil človek na invalidnom vozíku. Podľa jej slov tiež letel ako blázon. „To nie je vina kolobežky, ale ľudí,“ dodala

Opitý kolobežkár

K nehode došlo aj v stredu krátko po 23:00. Opitý 34-ročný muž na kolobežke, ktorý za sebou ešte viezol 25-ročnú ženu po Kapitulskej ulici, nedal prednosť vozidlu idúcemu po hlavnej ceste I/66 a narazil do pravej zadnej časti vozidla.

Dychová skúška u vodiča kolobežky odhalila takmer 2 promile alkoholu, rovnako pozitívna bola aj dychová skúška jeho spolujazdkyne s hodnotou 1,4 promile. Tá pri nehode utrpela zranenia a po ošetrení ju posádka rýchlej zdravotníckej pomoci previezla do nemocnice na ďalšie vyšetrenia. Dychová skúška 18-ročného vodiča osobného auta bola negatívna.

„V tejto súvislosti opätovne apelujeme najmä na mladých ľudí, medzi ktorými je preprava kolobežkou obľúbeným spôsobom dopravy, aby nezabúdali na zásady bezpečnej jazdy vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke,“ dodala polícia na sociálnej sieti.


Kolobežkári musia mať povinné zmluvné poistenie

Na výkonnejšiu kolobežku musíte mať od augusta povinné poistenie. Napriek obľube, ktorú si tento dopravný prostriedok získal, s jeho využívaním stúpa aj počet nehôd a škôd, ktoré majitelia spôsobujú. Štát preto chcel, aby výkonnejšie elektrokolobežky mali uzatvorenú poistku.

Tá má pokryť škody, ktoré majitelia spôsobili a zároveň zvýšiť bezpečnosť. Vyplýva to z európskej smernice, ktorá ukladá povinnosť majiteľom elektrických kolobežiek mať vytvorené a uhradené povinné zmluvné poistenie (PZP).

Povinné poistenie sa vzťahuje na elektrické kolobežky a segwaye, ak ich konštrukčná rýchlosť presahuje 25 kilometrov za hodinu alebo vtedy, keď dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň vážia viac ako 25 kilogramov.

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského veľa nehôd bolo spôsobených práve v kategórii pri rýchlostiach nad 25 km/h. „Ak toto nejakým spôsobom eliminujeme, respektíve následky zo zrazenia niekoho alebo narazenia do iného dopravného prostriedku hoci zaparkovaného bude z čoho uhrádzať, tak jednoznačne v prospech to bude všetkých,“ skonštatoval Drahovský pre STVR.

Potrebné budú údaje o vozidle aj majiteľovi

Na uzatvorenie poistenia budú potrebné údaje o vozidle, ako napríklad model, rok výroby alebo výrobca kolobežky a taktiež údaje o samotnom majiteľovi vozidla. Povinnosť poistenia má do platnosti vstúpiť od 1. augusta 2024. Cena za ročné poistenie kolobežky sa bude pohybovať okolo 30 eur.

Poistenie sa nevzťahuje na zdieľané kolobežky. Tie si reguluje prevádzkovateľ, pričom pomocou GPS a mapy určuje, akú môžu mať maximálnu rýchlosť a na ktorých miestach. „Pokiaľ táto kolobežka ide po ceste, maximálna povolená rýchlosť je 25 km/h. Ak GPS zistí, že sa nachádza na pešej zóne, tak maximálnu rýchlosť zníži na 5 km/h,“ vysvetlil dopravný analytik, ktorý považuje zdieľané kolobežky napriek tomu za bezpečné.



Najnovšie v Banskobystrickom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia