Plány na obnovu cesty pri Banskej Bystrici smerom na Šalkovú a Slovenskú Ľupču sú dávno pripravené. Výstavba sa mala začať tento rok v apríli. Prácu komplikuje vegetačná sezóna. Ak by náhodou došlo k zrúteniu mosta, obyvateľov čaká 200 kilometrová obchádzka.
Prezident Peter Pellegrini na návšteve Banskej Bystrice počas minulého týždňa poukázal na vážny dopravný problém, ktorý vzniká pri Banskej Bystrici. Cesta smerom z Bystrice na Slovenskú Ľupču je na zrútenie, no práce kvôli vegetačnej sezóne musia počkať. Nastala situácia, kedy nie je možný výrub stromov, kvôli hniezdeniu vtáctva. Dopravná firma je tak nútená robiť len práce, ktoré výrub nezahŕňajú. Obavy má predseda Banskobystrického samosprávneho kraja a aj prezident Slovenskej republiky.
„Problém je, že musíme počkať na koniec vegetačnej sezóny, pritom kritický stav jednak mostu na ceste I/66, ale aj krajského mostu smerom do Šalkovej, je v takom stave, že doslova a do písmena je len otázkou krátkeho času, kedy ich budeme musieť zavrieť,“ opísal vážnosť situácie Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja.
„Stavba bude teraz pol roka stáť, hoci tu máme mimoriadnu situáciu, ktorá ak padne most alebo prestane byť možné ho technicky užívať, 200-kilometrová obchádzka čaká obyvateľov Horehronia, to je neprípustné,“ uviedol prezident Peter Pellegrini na návšteve Banskej Bystrice.
Most pri obci Slovenská Ľupča je v havarijnom stave. Obyvatelia z okolia sa každé ráno dostávajú do dopravných problémov spôsobených kolónami.
„Most na ceste I/66 nad železničnou traťou je prevádzkyschopný, ale nakoľko je sústavne zaťažovaný nepretržitou dopravou, čo má vplyv na jeho technický stav, je nepretržite monitorovaný a po realizácii kompletnej diagnostiky mosta bude možné prijať dodatočné opatrenia.“ informoval nás o situácii úseku hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.
„Na stavbe R1 Slovenská Ľupča – Banská Bystrica, I. etapa naďalej prebiehajú prípravné práce potrebné pred realizáciou pyrotechnického a archeologického prieskumu a pripravuje sa územie stavby na realizáciu jednotlivých objektov,“ doplnil.
Práce na úseku Banská Bystrica - Slovenská Ľupča by mali trvať 960 dní a vyhradený rozpočet je vyčíslený na necelých 90 miliónov eur.
Koncom apríla tohto roku sa poklepalo na základný kameň, čím sa mali práce na ceste I/66 začať. S výstavbou budú spojené dopravné obmedzenia. To, či sa s prerušením práce posunie aj jej termín dokončenia zatiaľ nie je známe.
Nový úsek R1 sa má napojiť na severný obchvat Banskej Bystrice a bude pokračovať smerom k priemyselnej oblasti Slovenskej Ľupče. Stavbu, ktorá má stáť približne 87 miliónov eur a bude financovaná zo štátneho rozpočtu, uskutoční združenie firiem Doprastav a Metrostav DS.