Štátna opera v Banskej Bystrici, ktorá tento rok oslavuje svoje 65. výročie, je významnou kultúrnou inštitúciou Slovenska. Od svojho vzniku v roku 1959 prináša divákom jedinečné umelecké zážitky, kombinujúce tradičné operné diela s modernými inscenáciami. Počas svojej bohatej histórie prešla mnohými premenami a stala sa domovom pre množstvo talentovaných umelcov. Pri príležitosti tohto významného jubilea reflektujeme na kľúčové momenty, ktoré formovali jej vývoj, a pohľad na jej budúce smerovanie.
S otázkami na vývoj, smerovanie, výzvy a budúce projekty opery sme sa obrátili priamo na vedenie Štátnej opery v Banskej Bystrici. Priblížime vám tak pozadie a príbeh opery, ktorá slúži ako miesto pre divadelné predstavenia, najmä balety a iné hudobno-ramatické inscenácie. Otázky nám zodpovedala dramaturgička Štátnej opery v Banskej Bystrici, Alžbeta Lukáčová.
„Vznikla v podstate politickým rozhodnutím s cieľom priniesť profesionálnu kultúru do regiónov stredného Slovenska. Pôvodnou myšlienkou bolo, aby bola Spevohra predovšetkým zájazdovým divadlom. Išlo o prvú profesionálnu divadelnú scénu na pôde Banskej Bystrice, no operné, operetné a baletné umenie tu isté historické zázemie malo – zabezpečovali ho jednak hosťujúce divadelné spoločnosti, ktoré tu tieto žánre predvádzali, jednak mesto malo vlastný divadelný spolok, ktorý niektoré žánre hudobno-dramatického divadla uvádzal,“ napísala o vzniku opery Alžbeta Lukáčová.
„Fakt je taký, že po vojne sa dosť výrazne menila skladba miestneho obyvateľstva. Vo „vlnách“ tu prebiehal prílev vidieckeho obyvateľstva, ktorí sa sem sťahovali za prácou a výdobytkami mestského života. Pre týchto ľudí predstavovala návšteva Spevohry často prvý priamy kontakt s umeleckou tvorbou na profesionálnej úrovni. Tak, ako pre 65 rokmi sa banskobystrická divadelná scéna musela usilovať o diváka, musí to robiť i dnes – i keď už ako etablované divadlo, ale v oveľa tvrdšej konkurencii širokej kultúrnej ponuky mesta a regiónu a v neposlednom rade i digitálnej doby, ktorá živému umeniu až tak nepraje.“
„Smerovanie opery jednoznačne ovplyvnila prvá inscenácia: opera J. B. Foerstra - Eva. Predznamenala tým základnú dramaturgickú líniu divadla – ňou sa stalo uvádzanie predovšetkým operných inscenácií. Čo sa týka prelomovosti alebo revolučnosti – neviem jednoznačne odpovedať, lebo dodnes sme uviedli bezmála 300 premiér pričom väčšina z nich divadlu priniesla benefit rozvoja a objavovania zaujímavých diel pre verejnosť. Niektoré mali mimoriadny význam pre samotný operný súbor a jeho rozvoj, niektoré sa chvália slovenským či svetovým prvenstvom.“
Počas komunistickej éry sa v Banskej Bystrici uvádzali slovenské premiéry diel Tibora Andrašovana, Bartolomeja Urbanca, baletu Andreja Očenáša a „národných“ oper Jána Cikkera. Suchoňova Krútňava, premiérovaná v roku 1949, bola v roku 1963 revidovaná v duchu socialistického realizmu. Banská Bystrica tiež hostila svetové premiéry a rekonštrukcie historických operných diel. V rámci festivalu Zámocké hry v Zvolene sa uskutočnili viaceré významné slovenské premiéry talianskych operných majstrov.
„V Štátnej opere začínal rad spevákov a speváčok, ktorí prekročili rámec slovenského umenia. Za všetkých spomeniem osobnosti svetového významu Editu Gruberovú, Ľubicu Orgonášovú a Sergeja Kopčáka. Mimoriadnu kvalitu priniesla i operná rodina Babjakovcov na čele so Štefanom Babjakom, ktorý bol popredným sólistom divadla počas celej svojej profesionálnej kariéry. Opernému umeniu sa ako sólisti venujú i jeho tri mimoriadne úspešné deti: Martin, Ján a Terézia. Všetci začínali v Banskej Bystrici a dnes pôsobia v SND. Svoju opernú kariéru tu odštartoval i vynikajúci arménsky tenorista Gurgen Ovsepjan, no pôsobili tu aj mimoriadni dirigenti ako Anton Buranovský či Ján Valach, ktorý sa potom etabloval v Antverpách. Z oblasti scénografie by som spomenula predčasne zosnulého Aleša Votavu, ktorý u nás v 90. pôsobil a vytvoril rad pozoruhodných inscenácií. Dnes sú našim aj zahraničným umelcom dvere otvorené a viacerí z nich pravidelne hosťujú v divadlách mimo Slovenska.“
„O budúcnosť operného umenia sa vôbec neobávam. Vo svete je to absolútne moderná forma umenia, ktorá prináša aktualizačné momenty a fandí jej veľmi široké vekové spektrum divákov. V tomto zmysle sme v konkurencii minimálne európskej produkcie, čo je veľmi dobre. Z hľadiska práce s publikom dlhoročne pracujeme s deťmi a mládežou, so školskými zariadeniami, či seniormi i s rôzne znevýhodnenými skupinami obyvateľstva s cieľom sprostredkovať im operné umenie ako formu zážitku, ktorá skvalitňuje život. Práca so sociálnymi médiami a rozmanité marketingové aktivity sú samozrejmosťou a v tomto zmysle nás pandémia posunula vpred.“
Pri príležitosti 65. výročia založenia Štátnej opery sa bude konať aj slávnostný koncert. Divadlo predvedie výber z najúspešnejších operných a operetných diel, vrátane úryvkov zo známej slovenskej opery Krútňava, ktorá je s divadlom úzko spätá. Okrem toho sa v programe objavia aj skladby, ktoré by mohli prispieť k budúcemu repertoáru divadla. Na pódiu sa predstavia sólisti, spevácky zbor a orchester, vrátane hostí zo zahraničia a domácej scény. Dlhoroční dirigenti povedú hudobné výkony tohto špeciálneho podujatia.